Skip to content

Picanyol: L’Humor sense paraules

Abril 25, 2010

En Picanyol, nom artístic de Josep Lluís Martínez i Picañol és un dibuixant català que s’inicià en l’ humor gràfic i es dedicà també a la historieta i a la il·lustració. El seu personatge més conegut és l’Ot el bruixot, personatge del que publica dos acudits a cada número de Cavall fort ininterrompudament des de 1971. També ha col·laborat en altres revistes com L’infatil, Oriflama, En Patufet, Matarratos, Lecturas, Penthouse, l’Avui, el Diari de Barcelona i el Punt Diari entre d’altres. A més a més s’ha dedicat a la creació de passatemps i jocs per infants, molts d’ells s’han convertit en format digital o format de videojocs anomenats Otijocs.

Picanyol, el popular autor d'Ot el Bruixot

Quins còmics llegies de petit?

Molts, però principalment un que es deia Blek el gigante.

T’han inspirat en les teves creacions?

No. Qui em va inspirar va ser en Tintin.

Si ara comencessis de nou faries el mateix tipus de dibuix?

La veritat que no ho sé.

Tintin o les tres bessones?

M’agraden tots dos però en Tintin.

Manga contra cartoons? Hi ha una altra camí?

El manga és molt extens, aleshores jo et podria criticar algun manga, com també ni han d’altres que són molt bons.

Contes, acudits o passatemps?

Contes i acudits, els passatemps no massa.

Humor mut més fàcil o més difícil?

Més difícil. Ha de ser molt sintètic. En l’ humor en paraules, un mal acudit el pots disfressar amb paraules gracioses o amb una mica de  rotllo però allò és un mal acudit. En canvi, en l’ humor mut un mal acudit és un mal acudit i no té salvació.

Buster Keaton o Charles Chaplin?

Buster Keaton, claríssimament. A més a més m’agrada molt que m’ho hagis preguntat.

Més internacional o més local?

M’agraden les dues coses. El que és important és que sigui bo.

Llibre preferit?

Terra dels homes de Saint-Exupéry

Dibuixant preferit?

Hergé. El del Tintin.

Jocs en paper o ordinador?

A mi m’agraden més en paper.

Quin joc t’agrada més dels que has inventat?

Estèticament tinc 4 laberints que són molt macos i molt treballats.
Il·lustrar o inventar?

Inventar.

Tants anys i els personatges no es fan vells… es nota?

Excepte en Princep valent que deu ser l’únic personatge de còmic que es va tornant vell.

Éssers màgics o terrenals?

En realitat val més terrenals.

Com s’adapta un personatge als nous temps?

Jo això no ho he fet. Si que hi ha una adaptació que és inconscient, que no te la proposes. Sense adonar-te’n t’hi adaptes però allò de proposar-t’ho dient: Ei que me de posar el dia, que aquest està de moda… això no ho he fet mai.

L’Ot el bruixot… com va sorgir?

Va sorgir aquí al passeig de Gracia un dia que jo anava pel carrer i em va venir al cap inesperadament. És l’únic personatge que ha vingut d’aquesta manera, sense jo proposar-m’ho.

Per què aquest nom?

El nom li va posar l’Albert Jané de Cavall Fort. Jo quan el vaig oferir allà vaig dir que es podria dir el bruixot. Ells em van dir: Home no! Havia de tenir un nom. I  l’Albert Jané li va posar aquest nom.

T’agradaria poder viatjar en el temps com Ot el bruixot?

Si. M’agradaria veure com era la edat Mitja.

Perquè acostuma a rebre el mussol si només mira?

Si, pobre bèstia. No ho sé. Quan se’m va acudir el bruixot va aparèixer allà un mussol que jo no sabia que hi feia. També va aparèixer una senyora que l’empaitava amb l’escombra. Vaig haver de reflexionar. Què hi fa aquesta senyora aquí? Hi ha coses que les he hagut d’ intentar entendre, no? O el policia que l’empaita amb una porra. Aleshores vaig haver de pensar: Però perquè l’empaita el policia amb una porra? Doncs és clar, perquè el bruixot comet petits delictes. Va pel carrer i converteix un fanal amb una escombra. Home això no es pot fer! El fanal és de l’ajuntament!

El còmic és una altra manera de fer literatura?

Si, claríssimament. Molt proper al cinema.

Com veus el futur del dibuixant?

Aquí hauria de fer un pronòstic. Espero que bé. Jo crec que el que convé molt és que el dibuixant del nostre ram, del còmic, de la il·lustració, nosaltres som gent que expliquem histories amb els dibuixos. Si el dibuixant és capaç de crear histories i de crear personatges té futur. Ara bé, si ens limitem a un dibuix que sigui més o menys impactant o modern, i només hi ha això la cosa pinta negre.

Sempre crees tu les històries? O tens ajudants?

Jo quan vaig començar volia ser dibuixant i que els altres hem fessin els guions, però els editors van veure que jo era millor guionista que dibuixant. Em van obligar a mi a inventar-me les histories.

Què penses dels nous contes?

No es pot generalitzar. N’hi ha que estan molts bé. Hi ha gent capaç d’explicar una historia ben explicada i de crear personatges. Hi ha contes que res, són una cosa bastant buida. Però això ha passat sempre, no només ara.

T’esperaves que Ot el bruixot duraria fins el 2010?

No ni pensar-ho! Em pensava que duraria quatre dies. Em pensava que seria un personatge modestet que serviria per omplir forats a les revistes però no pensava de cap manera que tindria tant èxit. Jo esperava tenir èxit amb altres projectes que tenia però amb aquest no.

ANNA VILA VILAJOSANA

Anuncis
No comments yet

Deixa un comentari

