Skip to content

Territoris de parla catalana: Quin consum cultural realitzen?

Març 10, 2010

Aquest matí ha vingut a la Facultat de Comunicació Blanquerna Lluís Tolosa, sociòleg especialitzat en comunicació i joventut. És director de la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC).

Tolosa ha insistit en la importància que tenen els estudis de les audiències i del consum cultural. També ha recalcat que són poques empreses les que inverteixen en aquest tipus d’estudis. En el cas de Catalunya, només TV3, Catalunya Ràdio i El Periódico tenen departaments de comunicació que analitzin les audiències.

Fins fa poc, la majoria d’estudis de mercat es realitzaven des de Madrid i no es tenien en compte dades tan importants com la llengua o les característiques de les diferents comunitats autònomes. Per aquest motiu es va crear FUNDACC, el baròmetre del qual es centra només en analitzar les zones de parla catalana. Qualsevol sector relacionat amb la comunicació de Catalunya està present en la fundació.

Tolosa ha recordat que els estudis d’audiència són molt complexos pel que fa a metodologia i tecnologia, i que els seus costos son extremadament elevats; poden arribar a costar dos milions d’euros.

Els mètodes més comuns per mesurar les audiències són les entrevistes o els aparells tecnològics; en la conferència s’ha ressaltat el risc que suposen aquests últims, ja que ofereixen dades imprecises. Un audímetre televisiu, per exemple, no té en compte si durant l’emissió d’un programa l’espectador es queda mirant la televisió o no.

Des de FUNDACC elaboren tan els estudis d’audiències com els de consum cultural. Realitzen unes 30.000 entrevistes cada any any, el qual permet fer moltes fragmentacions  quant a edat, gènere, nacionalitat, etc. D’aquestes entrevistes, 4.000 van dirigides només als joves de 14 a 25 anys.

Lluís Tolosa recorda que es tendeix a crear un alarmisme social perquè els joves llegeixen poc. Des del seu punt de vista no es pot caure en tal afirmació ja que s’han de tenir en compte molts factors.

Un dels estudis realitzats per FUNDACC durant el 2009 reflexa que el consum de revistes per part dels joves és un 10% superior al que que tenen els adults de més de 25 anys.

En el cas dels llibres també hi ha diferència. Els joves llegeixen un 8,6% més que les franges d’edat superior.

En canvi, el consum de diaris és superior en adults: els joves llegeixen un 29% menys que ells. En aquesta afirmació s’hauria de tenir en compte que els diaris d’esports i la premsa gratuïta són una excepció.

Una altra dada rellevant que figura en els estudis de la fundació és que l’assistència dels joves als museus és un 21% més elevada que les persones de més de 25 anys.

Els joves estudien idiomes i informàtica un 129% més que les persones de més de 25 anys.

Pel que fa al consum d’emissores, les que tenen més èxit entre els adults són Catalunya Ràdio, Cadena SER i RAC1. Les preferides pels joves són Los 40 Principales i Flaixbac entre d’altres; la majoria són cadenes musicals. Només un 8% dels joves escolten emissores d’informació general.

L’últim que ha afirmat Lluís Tolosa és que més enllà de l’edat, un factor fonamental a l’hora d’analitzar el consum cultural de la població és la classe social i el nivell d’estudis que tinguin.

La classe social, contràriament al que molts puguin pensar, no es determina pels ingressos que tingui l’individu, sinó pel seu nivell d’estudis i el tipus de treball que realitza.

Així, una de les conclusions que mostren els estudis de FUNDACC és que quan més quantitat d’ estudis tingui una persona més baix serà el seu consum televisiu.

ANA BOGGIO OLIVARI

Anuncis
No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: