Skip to content

La Primavera Sónar als Monegros

Març 9, 2010

Festival dels Monegros al 2009

És veritat que al festival de Woodstock no va haver-hi abundància tecnològica i, sens dubte, va ser un èxit de comunicació. També és veritat que amb els anys el consumidor s’ha tornat molt més minuciós i exigent.

El constant creixement d’estils de música i el no poc recent “boom” de nombrosos grups d’electrònica ha fet que els festivals musicals hagin d’ajustar-se al gust del consumidor. De fet, sempre ha estat així però ara per ara, la quantitat de festivals musicals que existeixen, encara que per la crisi estan a la baixa, són bastant concrets per acontentar al públic. Que el públic sigui exigent no vol dir que només estigui disposat a escoltar un tipus de música, sinó que el que vol és escoltar qualitat a tots els nivells: musical, de so, d’audiovisuals de tot tipus, d’esdeveniments didàctics, d’afluència i de “bon rotllo”.

Primavera Sound a l’edició del 2009

Tant l’Albert Guijarro, codirector del Primavera Sound, com l’Eloy Martín, director del Monegros Desert Festival, com Georgia Taglietti, portaveu del festival Sónar, coincideixen a l’hora de dir que avui en dia ni la música ni el públic estan sectoritzats en el sentit de que el públic està molt més obert mentalment. Tot això és degut a la múltiple aparició de nous estils. Segons Georgia Taglietti, no seria real creure que existeixen estils en estat pur, és a dir, no és real dir que un grup és “rock pur del de sempre”, perquè no és així.

Monegros, Sónar i Primavera Sound tenen una gran plataforma de comunicació per tenir èxit, cadascú a la seva manera i  amb objectius propis però tots es recolzen en gran part de la tecnologia, com la pàgina web o els fòrums, les xarxes socials i del propi nom com a marca. Primavera Sound ven una mitja de mil entrades el primer dia que les treu a la venda i això és un any abans i sense haver presentat el cartell amb els artistes. Això vol dir però que poc a poc no necessitaran els mitjans? La pròpia marca fa tota la publicitat? No. La publicitat convencional encara es fa servir, perquè s’ha de mantenir una imatge al mercat. Però s’ha de dir que cada festival té la seva estratègia de màrqueting.

Primavera Sound, seguint els seus trets característics com a “alternatius”, es dedica a treure les entrades a la venda sense haver-ho comunicat als periodistes, per a tenir una relació directe amb el públic, la notícia en estat pur. Això els afavoreix notablement, ja que el públic es sent part del festival. Però a banda d’això, la força publicitària en gran part és la potència que té el fòrum del web del Primavera, que té una gran afluència de gent. I això implica també treballar en ell de manera constant , perquè hi hagi coses interessants per les que estar pendents.

Sónar a l’edició del 2009

Sónar si que treu partit dels mitjans convencionals com són els flyers. Taglietti ha donat importància a la problemàtica entre el que l’equip del festival vol i el que els patrocinadors estan disposats a donar. Això implica un ajustament entre les dues opinions.

A part del creixement notable de la promoció online, els esdeveniments ramificats d’aquests festivals, són una clara promoció en ells mateixos. Una gran idea fer un esdeveniment en promoció d’un altre esdeveniment. No hi ha cartells prometedors, ni estadístiques de “quanta gent vindrà”. Tots tres festivals treuen partit d’aquesta opció. Primavera Sound fa un festival també alternatiu a França que es diu Primavera France. Sónar realitza el SónarKids al CCCB de Barcelona, “a taste of Sónar” a Londres i altres festes. Monegros no realitza cap esdeveniment que tingui a veure amb Monegros en sí, però Florida 135, que és del mateix gremi que el festival i que el Row14, ajuda a mantenir a temps real la comunicació amb la gent.

Encara que tots tres festivals tenen l’objectiu d’acontentar al públic, ho fan en ambients molt diferents. El target que aconsegueixen el Sónar i el Primavera no té res a veure amb el de Monegros. Aquest últim té un altre concepte d’esdeveniment, no li agrada l’etiqueta de “festival” perquè ells no tenen el concepte de fer activitats didàctiques com si que ho pretén el Sónar: ells s’etiqueten com a “festa”, pretenen que la gent s’ho passi be sense pensar gaire en la qualitat dels grups o l’abast internacional. Per això, Sónar i Primavera Sound tenen un target de entre 25 i 40 anys i Monegros de entre 18 i 25. També és veritat que la música que ofereix Monegros és bastant actual i innovadora, i per això el públic és més jove. Al Primavera, la música té més transcendència, ja que has de recórrer a la història de la música per entendre l’actual. I això afecta a l’edat. Un jove de 18 anys, no pot entendre un grup d’ara que té molta relació amb un de fa deu anys, en canvi, un de 30, sí.

Responsables dels tres festivals a les Jornades

Amb l’èxit visible dels festivals, sembla que la crisi estigui adormida en aquest sector, i no és així. Molts espònsors i patrocinadors han abandonat el seu recolzament però els tres representants han declarat que aquest any no ha estat gaire significatiu negativament. El que han hagut de fer és treballar més i buscar a més artistes per poder cobrir-ho tot. Però segons explica Alberto Guijarro, aquest any han tingut un creixement d’entrades venudes. Com s’explica això? Amb la crisi, molts festivals musicals han hagut de tancar, i tot i que Primavera Sound ha hagut de retallar costos, que els altres hagin tancat els ha afavorit. El que va ser dolent per ells va ser la onada de festivals musicals que existien a Espanya al 2008. Però les expectatives d’aquest any prometen.

JÚLIA BAS ANGLÈS

Anuncis
3 comentaris leave one →
  1. Blanquernadelesneus permalink
    Març 9, 2010 6:22 pm

    Tresquartsdedotze resSónar a les Jornades.

  2. Març 9, 2010 7:53 pm

    Hi falta música a aquest article! o al menys alguna onomatopeia: zimzimzzztamtamtom.
    Visca la música!

  3. Júlis permalink
    Març 9, 2010 10:09 pm

    hi falta mooolta música i ritme!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: